Japán fellépők a 6. BODY RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálén
Az idei biennálén ismét újító, és a határokat feszegető, azokat átlépő előadók szerepelnek. A budapesti program első két napjának a Nemzeti Táncszínház ad otthont; a japán tematikájú est 28-án a Murobushi Kóról készült Alterations c. filmből vetített részletekkel, valamint egy rövid szimpóziummal indul. Ezt követik a különböző táncprodukciók, többek közt OKUYAMA Barabbas Gyújtópont, OMORI Yoko Csillaghullás a mosogatószűrőben illetve IMAEDA Seina Gondoltál már rá, hogy megnyald a saját szemgolyódat? c. darabjai. A fővárosi program 29-én a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum Kertjében tartott tér-specifikus előadással zárul majd. A fesztivál utolsó rendezvényére október 1-jén a pécsi Nádor Galériában kerül sor, ahol a japán szekciót Okuyama Barabbas képviseli. Részletes program és bővebb információ a Biennálé weboldalán található: https://bodyradicalbudapest.wordpress.com
2019. szeptember 28. - Japán est
Helyszín: Nemzeti Táncszínház
(1024, Budapest, Kis Rókus u. 16-20.)
Program:
17:00-19:00 Filmvetítés, szimpózium
Alterations / KōMurobushi – Basile DOGANIS bemutatja a Ko Murobushi-ról készült filmjét, és feltárja a különleges 10 évig tartó együttműködésük élményeit. A beszélgetésben WATANABE Kimiko, a tokiói Ko Murobushi Archívum alapító igazgatója is részt vesz. Basile DOGANIS görög-francia származású rendező, forgatókönyvíró. Filozófiai tanulmányai alatt három évet töltött Tokióban, ahol dokumentumfilmet készített a japán Kami Hito E nevűrapegyüttesről (Kami Hito E – OntheEdge).
19:00-19:30 Megnyitó kavalkád
19:30-20:30 Butoh és kortárs táncelőadások
Gyújtópont
Koreográfia, tánc: OKUYAMA Barabbas (J)
© Seon-Joon Kang
A pillanat, amikor a test összes porcikája mozgásba lendül, önmagának bizonyítva, hogy létezik.
Lüktet, görcsbe rándul, esetlenül botladozik.
Nem kétséges, az idő egyre kiélezettebb.
Végül a test gyújtóponttá válik; az egymást átfedő tekintetek kirajzolódó útvonalainak célpontjává.
A jogász végzettségű butoh táncos és koreográfus a színpadi jelenlét intenzitására építi alkotásait, előadásmódjában a butoh formálta testtudat igényével arra a kihívásra keresi a megoldást, hogy a színpadon állva minden tekintet rászegeződjön. 2001-2016-ig a Dairakudakan Butoh Együttes frontembere, aki dolgozott NAGY József és KASAI Akira darabjaiban, ma szabadúszó alkotó-előadó. Megkerülhetetlen tényező a kortárs táncművészetben, japán és nemzetközi fesztiválokon, rangos tánc-megmérettetéseken folyamatosan részt vesz. Színészként is több ízben kipróbálta magát.
Csillaghullás a mosogatószűrőben
Koreográfia, tánc: OMORI Yoko (J)
Hogyan őrizhetünk meg valakit örök szépségében, hogyan végezhetünk vele gyengéden anélkül, hogy megérintenénk? Ez a lefagyasztás.
Ő is lefagyasztott engem, hogy örökké az ő „imádottja“ maradjak. Én pedig gyengéden kitöröltem magamból minden olyan dolgot, amit már nem akartam látni. Mint az üres teás zacskót, melynek tartalmát a háromszögletű sarokba dobta ki.
Nagyon régen biztos voltam benne, hogy egy nyulat láttam az anyjával a Holdon, a kagylót fülemhez tartva hallottam a hullámok morajlását, a csillagok hullását. Ugyanakkor rá kellett jönnöm, hogy ezek csak képzelgések, a bennem keletkező benyomások. Az idő múlásával a képzletem darabokra hullott, és többé nem láttam, amit kellett volna, és olyan dolgokat kezdtem el észre venni, amiket soha nem akarok újra látni.
Azt hiszem, tudom, mit kell tennem. Gyengéden megőrzöm ezeket az emlékeket, de nem érek hozzájuk. Ha így teszek, minden megmarad gyönyörűnek, én pedig végre valóban boldog lehetek. Még most is, mikor ugyanúgy issza minden reggel a teáját, mikor a csillagok bevakítanak a háromszögletű sarokba és megcsillannak az eldobott teásfiltereken, melyeket képzeletemben szanaszét szórt. Azt szeretné, ha mindig az ő imádottja maradnék. Így ölt meg engem szépen.
OMORI Yoko japán táncos öt éves korától balettozik, középiskola alatt kortárs táncot és Takahashi Moto ([TOKYO ELECTROCK STAIRS ) vezetése alatt hiphopot is tanult. Később Kasai Mitsutake, Ito Kaori és KENTARO koreográfusok előadásaiban szerepelt.
Gondoltál már arra, hogy megnyald a saját szemgolyódat?
Koreográfia, tánc: IMAEDA Seina (J)
©bozzo
Gondoltál valaha arra, hogy megnyald a szemgolyódat? Ha a sajátodat nem éred el, megnyalnád másét?
Az érzéseink egy részét egy elzárt dobozban őrizzük, amelyet nem szabad megbolygatni. Mégis, én szeretném kinyitni azt a dobozt, amelyhez tilos hozzáérnem.
Az ellentétből születő mozdulatok vonzóvá válnak.
Félek táncolni.
Jobban mondva, kicsit félek a tánctól, mert bekebelezheti az ember.
A dobozon kívül nincs semmi. Én sem leszek többé önmagam.
IMAEDA Seina Tokióban balettet és korától kortárs táncot tanul. Egyetemi évei alatt Mikano Takano és Kota Kihara előadásában is táncolt.
2018-ba első szóló előadásával elnyerte a Dance ga Mitai! feltörekvő új tehetség díját, majd második szólójáért, a ” Gondoltál valaha arra, hogy megnyald a szemgolyódat?”a Yokohama Dance Collection “Touchpoint Art Foundation Award” díját vehette át.
20:45-21:15 Közönségtalálkozó
A Japán est vendégei Kanada, Franciaország és Kína.
A JAPÁN est fő támogatói: Japán Alapítvány, EU-Japan Fest